La vie quotidienne oftewel het dagelijkse leven

17 november 2009 - Grenoble, Frankrijk

Dan is het nu weer tijd voor een nieuw avontuur van Elly vanuit het appartementje in Grenoble..

De update van het weer; het is hier deze week warm weer voor de begrippen van het jaar, november, het is hier gemiddeld 12-18graden, mooie blauwe luchten met een zonnetje erbij, heel lekker, zeker weer om nu nog even van te genieten, vooral met de mooie bergen met sneeuwtoppen,super!

Het is alweer 2 weken bijna 3 weken geleden dat ik in m'n vaderland geweest bent ;) De tijd nadat ik terug gekomen ben is voorbij gevlogen! Er zijn helemaal geen hele speciale dingen gebeurd, we hebben gewoon geleeft ;) wakker worden,ontbijten,studeren,potje eten koken, slapen, en de volgende dag weer hetzelfde...het dagelijkse leven is begonnen, maar de sleur zit er nog altijd niet in ;) ;)

We hebben in de afgelopen weken ons kerstcadeau al gekregen: een nieuwe koelkast! Ik weet kerst duurt nog wel even...sinterklaas is nog maar net langs Frankrijk gevaren opweg naar Nederland, pas als die op de terug weg is mag je eigenlijk pas denken aan kerst.. maarjah.. we hadden dat cadeau eigenlijk wel nodig....bevroren sla, bevroren vleeswaren, bevroren alls in de koelkast, terwijl in het vriesvakje nog maar net een pak frikandelen past, waar dan omheen een grote ijsklont wordt gevormd die niet in een glas cola past...owjah, dan zullen de kenners (of niet) wel denken dan moet je de koelkast lager zetten...dat hebben we gedaan...dan ontdooit alles..maardan ook alles...dus ook de frikandellen,en de mega ijsklont..Dus oplossing een mega grote koelkast kopen (want de koelkast zat zo snel vol) met een aparte vriesladen. In onze ogen een echte amerikaanse koelkast! Verschil 'hij' (denk dat het een hij is, weet niet zeker..heb niet gevraagd in de winkel, kan het ook niet zien..) heeft wel twee deuren..maar dan onderelkaar... Dus wij blij :D

Gelijk naar de supermarkt om de koelkast vol te laden...wij ons best doen in de winkel om zoveel mogelijk te kopen ;) alles uit het vriesvak en de koeling...we hebben immers een mega koelkast.. Renault clio van Cédric bijna afgeladen vol...hij kon het nog net trekken...thuis alles opruimen, en wat blijkt...is die koelkast nog lang niet vol....wat een mega koelkast! :D:D:D

Verder ben ik ook heel blij met de site : uitzendinggemist.. hoe moet ik anders 'boer zoekt vrouw' volgen... Ik hier wel een buitenlander maar het gaat met net een stap te ver een grote schotel aan het appartement te hangen.. (dat is eigenlijk het hetzelfde als een grote buitenlandse (iets anders dan een franse) vlag uit het raam hangen) Maar goed ben dus volledig op de hoogte...maandagmiddag uit als ik terug kom van de universiteit installeer ik me laptop op de bank en mezelf en ga ik lekker kijken, dat vind ik nou echt even genieten. (ik weet dat niet iedereen daar zo over denkt) Maar goed zo volg ik toch nog een paar Nederlandse programma's de andere twee zijn, 'de spaanse droom' en 'grenzeloos verliefd'. De laatste twee zijn alleen bijna afgelopen, en boer zoekt vrouw duurt ook niet zo heel lang meer..dus moet ik toch overschakelen naar de franse televisie..dat wordt dan CSI in het frans...inspecter Morse (jaja, papa en mama, heb ik van jullie leren kijken) en 'diner presque parfait' (voor diegene die totaal geen frans begrijpt: 'diner bijna perfect') achjah moet toch ook een educatief programma kijken...;) Cédric zegt trouwens als mensen hem vragen wat een verschil is tussen nederlands eten en frans eten...dat frans eten presentabel is en nederlands eten niet bepaald...(dat kan ook aan mij liggen) maar ok, stampot ziet er nu eenmaal niet echt heel mooi, presentabel uit..ook niet als je er een 'mooie' rookworst bij presenteert...

Ik als huisvrouw/student in ontwikkeling heb een tijdje terug een plant gekocht... een roos. Thuisgekomen, plastic eraf..en bam (ging niet echt met een knal)  een steel was afgebroken...goed begin...Ik met al mijn liefde tegen de plant praten.. en verzorgen..dat wil zeggen water geven...zelfs een nieuwe pot voor um gekocht bij de Ikea.. maar eerst valen de knoppen er allemaal af en vervolgensvielen er steeds meer blaadjes af...hij vond het echt neit gezellig bij ons...maar ik wist niet wat ik fout deed! Uiteindelijk maar een expert ingeschakeld...want het zal mij toch niet gebeuren dat ik nog niet eens voor een plant kan zorgen...(cédric leeft ook nog steeds, die verzorg ik blijkbaar wel goed, ongeveer dezelfde behandeling ;) ) Mama gevraagd wat ik moest doen...nu heb ik de plant in de kamer gezet, daar is het iets warmer...en verder hetzelfde gedaan..en nu krijgt hij zelfs weer nieuwe verse blaadjes...Misschien had die plant wel last van heimwee ofzo..nu is ie gewend..maar op dit moment staat ie er niet heel mooi bij..maar ik houd moed...het wordt nog wel wat!

Ik heb verder eigenlijk niet zo heel veel bijzonders meegemaakt...(niet dat wat hierboven nu heel erg bijzonder is) maar nu zijn jullie weer beetje op de hoogte van mijn belevenissen hier, van ma vie quotidienne...

Ik wil iedereen heel erg bedanken voor de leuke reacties, vind het super om te lezen, kan alleen de reacties niet beantwoorden via deze site, maar ik lees ze altijd met een grote glimlach en soms beetje weemoed..

Owjah Reina...hier zijn we trouwens niet zo heel druk met Sinterklaas...die Goedheiligman komt altijd alleen maar langs Frankrijk maar meert hier niet aan...helaas.. maar ik volg het sinterklaasjournaal wel trouw...zo blijf ik toch weer op de hoogte van alle problematieken rondom sinterklaas en zijn pieten!

Iedereeen de hartelijke groeten vanuit dit mooie frankrijk met zijn mooie besneeuwde bergtoppen!

liefs Elly

1. Relinde:
    18 november 2009
    Ten eerste, ik geef Cedric gelijk met de foto, je staat er mooi op!
    En die Amerikaanse koelkast is echt wel gaaf!

Je hoeft ook niet iedere keer wat bijzonders mee te maken, lekker normaal samenwonen, zo hoort t! ;)
  2. Henrike:
    19 november 2009
    Hey Elly,

Wat leuk om te lezen dat jij ook al lekker burgelijk wordt.
    Je zat mij er een half jaar geleden om uit te lachen!!!
    Hahahaha, ik lach nu.
    Je begint al druk te praten over de koelkast en het verzorgen van plantjes, hoezo lekker burgelijk????
    Volgens mij heb je het er enorm naar je zin.
    Ik hoorde dat je laatst bent langs geweest op het werk.
    Jammer dat ik je ben mis gelopen.
    Maar we spreken elkaar vast wel weer een keertje.
    Succes met je studie!!!

Groetjes Henrike (je burgelijke oud-collega)
  3. Marijke:
    30 november 2009
    Hey el,
    Mooie koelkast zeg! Ben er wel een beetje jaloers op hoor:P Mooi dat je er nog schik van hebt, je gaat toch niet te vaak naar ikea he.. is erg gevaarlijk hoor!!:P:P Ben er zelf laatst ook alweer geweest om de ikea verzameling uit te breiden. Maar ik zal je binnenkort fftjes mailen dan weet je weer hoe het er hier voor staat.
    Dag lieve meid!
    Dikke kus, liefs Marijke
  4. bert:
    5 december 2009
    Yo Elly!
    Leuk om je verhaal weer te lezen! :) die besneeuwde bergtoppen lijken mij ook reuze genieten...met een heerlijk zonnetje erbij, mmm! :D
    Ik kwam van de week jou op een foto tegen in een voorlichtingsboekje voor o.a. de Pabo! Was je aan het spelen met de kids in je stagegroep, zag er leuk uit! :)
    Met mij is ook alles goed trouwens, moet nog 4 weken mijn Lio lopen (in groep 7 in wezep) en dan nog hard aan mijn eindverslag typen... je weet wel ;) pff... Ey fijne Pakjesavond daar en geniet lekker van die witte bergtoppen.... en van je usa-fridge! :P
    Grüße Bertje uit Zuid :)