Dag Sinterklaasje..

8 december 2009 - Grenoble, Frankrijk

En dan is het nu maar weer tijd voor een nieuw avontuur van Elly, het is vandaag 8 december 2009.

Het weer in Grenoble, er zijn hier de afgelopen wat meer regenbuien gevallen dan dat ik gewend was vanaf de tijd dat ik hier ben.. maar goed dat hoort dan ook bij de tijd van jaar...al hoort het hier dan ook wel te sneeuwen...en ja hoor dat heeft het ook gedaan..alleen ligt Grenoble in een dal waardoor het hier warmer is dan in de bergen en blijft de sneeuw hier bijna nooit liggen, maar in de bergen heeft het wel gesneeuwd en is het ski seizoen langzaam aan, aan het beginnen. Ik heb zelf nog niet geskied..(ik heb geen ski, geen techniek) Als alles wat skieen betreft goed gaat, kan ik volgende periode via school skiles krijgen en krijg ik er dan nog een studiepunt voor ook! Dus dat is dan weer mooi meegenomen.

8 december, 3 dagen na het grote sinterklaasfestijn in Nederland...helaas..hier geen stoomboot, geen verdwaalde pieten in de straten, geen slaapkamer van sinterklaas...geen zwarte piet achter de kassa bij Super de Boer..helemaal niks van dat alles... Maar wel: gevulde schoenen, gedichten en kadootjes, en stampot! Sinterklaas neemt echt wel voor iedereen kadootjes mee... en welk land ligt er tussen Spanje --- Belgie --- Nederland? Heel heel goed... Frankrijk...komt dat dan even goed uit. Dus ook wij hadden zaterdag feest.. de ouders van cédric zijn hier geweest om stampot te eten En een sinterklaas had een gedicht in het frans voor ze gemaakt, en een kadootje voor ze gekocht, en ook aan cédric en mij was gedacht, en zo waren wij ook kadootjes aan het uitpakken, en nederlandse gedichten aa het voorlezen..en ik die vervolgens weer vertalen (best leuk werk 'tolk'). Zo zie je maar weer...ook al zit ik nu in Frankrijk sinterklaas vergeet me echt niet...al moet ik dan wel zelf het initatief nemen, maar dan krijgen de fransen ook een beetje wat mee van mijn  Nederlandse cultuur. Kortom het was erg leuk om zo sinterklaas te vieren. Dat neemt dan niet weg, dat ik thuis niet heb gemist..met het loodjes trekken..en elkaars gedichten horen...en natuurlijk je eigen familie die opgegroeid is met het hele sinterklaas gebeuren...

Maar ook daarover heb ik goed nieuws...nog 1 week en dan komt mijn vader en tante Ina hier op visite! Leuk leuk! heb ik wel erg veel zin in, dan kunnen zij ook zien hoe het precies hier allemaal uit ziet, en hoe ik hier mijn spreekwoordelijke boontjes dop...En nadat zij dat gezien hebben ga ik met ze mee naar Nederland..om daar samen met de rest van de familie kerst en oud en nieuw te vieren... Cédric gaat dan helaas niet mee, hij heeft de wacht bij de brandweer, dus vieren we dit jaar maar weer kerst zonder elkaar..maar goed dat zijn we nu ook wel gewend ;)

Verder heb ik hier geen nieuws...mijn volgende blog zal in het nieuwe jaar zijn denk ik....De eerste week van januari is gelijk een week van de examens...heb dan namelijk de eerste 8 examens van de eerste periode....dus nog even hard leren, en dan zullen we zien wat ik er van ga maken..als de het meeste maar tienen zijn dan ben ik wel tevreden! (In frankrijk gaat het cijferssysteem van 0-20 ;) )

Vanaf deze Harry (de ikea stoel) zeg ik 'Dag Sinterklaasje... en alvast hele fijne kerstdagen en een heel goed 2010! In 2010 zal ik weer terug komen om jullie mijn nieuwste belevenissen te vertellen!

Liefs,

Elly

1. Krista:
    Hey Elly!!

Leuk verhaal heb je weer geschreven, en wat leuk dat sinterklaas daar ook nog even is langs geweest en die Franse sint heeft ook nog aan de mensen hier gedacht :P Dankje!! Verder nog heel veel succes met het leren van je tentamens, daar heb je vast in Ommen straks niet zoveel tijd voor ;) Geniet nog even daar en tot gauw!!!

Liefs Krista!
  2. Kim A.:
    9 december 2009
    Leuk dat sinterklaas ook nog even bij jullie gestopt is!
    Succes met leren!
  3. Trudy:
    Hoi Elly

Wat leuk je verhaal te lezen. Vorige week vroeg Mayke: Juf, hoe gaat het eigenlijk met juf Elly? Ik heb haar verteld dat het heel goed met je gaat en dat je nog steeds in Frankrijk woont. Leuk he. Ze denken dus nog regelmatig aan jou! Ook Bart (en zijn vader) vraagt nog wel eens naar jou!

Wat fijn dat je ook weer even in Nederland komt. Moet je je schoolspullen maar meebrengen want anders haal je vast geen 10!

Suc6 met alles en wie weet tot ziens!
    Groeten Trudy Wermink
  4. eesje:
    11 december 2009
    Hoi, ja nog een paar nachtjes en dan komt je vader je halen! Zo klinkt het heel anders hé. Zo is het ook niet. Hij komt lekker met zijn "surrogaat moe", zo stond het in zijn sinterklaasgedicht, naar jou toe.Dat komt allemaal wel goed. maar, hoe moet dat dan met ons? Gelukkig bliven jullie niet zo lang weg en kom jij ook mee! groet mama
  5. peter:
    13 december 2009
    Hej mooi gedichtje hoor!:P Ik kan helaas niet komen want ik sta met panne:P.En ik ben druk bezig met kerstkaartjes bezorgen en met de studie uiteraard:P. Er ligt hier eindelijk ijs (0,5 mm) en de verwarming heeft kuren dus verwacht geen warm onthaal haha.

Groetjes Peter