Studeren in het frans..

30 september 2009 - Grenoble, Frankrijk

Elly studeert in het Frans (het woensdag 30 september en tijd voor een nieuw avontuur!)

Het nieuwe avontuur is het studeren in Frankrijk..maar voordat ik daar over ga uitwijden eerst even het weer:

De zon schijnt..s morgens is het hier best koud (er zijn al ochtenden geweest van 4 graden) Maar overdag is het heerlijk weer...t-shirtjes-korte broeken weer. Al valt er nu toch ook wel af en toe een bui..het wordt herfst.. (dat is het eigenlijk al sinds 20 of 21 september .. :O )

Ok, het studeren in Frankrijk is: moeilijk..inspannend...interessant. Voor diegene die het niet precies weten, ik studeer sinds twee weken Psychologie aan de universiteit in Grenoble. De eerste week was erg moeilijk, ik had vaak geen idee waar het over ging..het was iets met psychologie..maar wat? Deze week gaat het iets beter..ik heb me gestort op woorden die met psychologie te maken hebben, zoals bewustzijn,gedrag, hersenen etc..En verder heb ik een poging gedaan om stukken tekst te lezen, dit lukt..maar kost erg erg veeel tijd. Maar het schijnt dat het heel makkelijker gaat. Dat is ook wel waar, deze week ging het al beter.  En een troost de andere buitenlandse studenten die ik ken van de eerste introductie week (Welcome to grenoble) die hebben precies hetzelfde probleem als ik, die kunnen ook niet luisteren en tegelijkertijd aantekeningen maken. Gelukkig heb ik van een aantal andere franse studenten hun aantekeningen mogen kopieren. Hoorcolleges daar moet ik toch ook nog echt aan wennen...wat een ongemotiveerde manier van werken.. zitten er een heel stel studenten..en een leraar die rondjes loopt en een verhaal verteld..dat ongeveer 2 uur duurt.. tijdens die twee uur hebben we wel een pauzetje van 5min..en wat vreemd..na die 5min zitten er vaak minder studenten in de collegezaal... Het ergste vind ik de dinsdag dan begin ik om 10 uur en ben ik om 19uur vrij..dan ben ik wel gesloopt..maar troost! volgende week begin ik om 14uur :D tot 19uur. Omdat ik natuurlijk zo hard studeer heb ik geen tijd om heel veel andere avonturen mee te maken..

Maar afgelopen weekend heb ik nog wel wat anders gedaan. Zaterdag zijn Cédric en ik samen met Sofia en Xiavier gaan touren met de motor, ik bij Cédric achterop en Sofia bij Xiavier achter op. We hebben een 'korte' tour gedaan, vlakbij de Alpe d'huez een col op gereden...super mooi! en vervolgens weer terug en in Bourg d'Oisans pizza gegeten, daar zag ik een Algemeen Dagblad met een vrouw op het terras zitten..en een stel net iets te sportieve nederlandse kerels...40 + (later kwamen wij ze onderweg tegen...de ene man lopend en de andere met fiets aan de hand ...:P)

Nog even terug naar vrijdagavond, dat was de verjaardag van Mélanie (zusje van Cédric) zij is 17 jaar geworden :D  Vrijdagavond hebben we daar lekker mexicaans gegeten, en vervolgens naar bar met Marie (zus) en Cédric, daar waren nog twee andere vrienden van Cédric. Voor Marie was dit de laatste keer voor lange tijd..zij is namelijk vanmorgen vertrokken naar Freiburg om daar te gaan studeren...wat een gewissel ! Gisteravond afscheidgenomen.. ik zal haar toch wel gaan missen!

En nu is het woensdag..en ik heb om 16uur les tot 18uur.. een college sociale psychologie.. van een man waarvan ik zelfs vind dat hij te langzaam praat...(Bon...Bien entendu..., en krabbelt even over z'n bol)

Maar daar moet ik natuurlijk nog wel even voor leren..

Trouwens, in het vorige blog schreef ik over macaroni..deze week heb ik andijviestampot gemaakt, (ook voor de hele wereld) met een echte Nederlandse rookworst..(gekocht bij de Lidl, die verkocht deze week Nederlandse producten, maar vroeg me af of kokosmakronen, gevulde koeken, roze koeken, echt Nederlands is, ze hadden geen stroopwafels..wel kipcorns..maar geen kroketten)

ik heb een foto gemaakt van de andijviestampot, als bewijs ;)

Iedereen verder een goede week gewenst, en ook bedankt voor de reacties, ik vind het erg leuk om te lezen! Wist niet dat er zoveel mensen geinteresseerd in me zijn! ;)

A bientôt,

bisous!

1. eesje:
    1 oktober 2009
    hoi, nu heb je dus geen hulp meer van Marie en meot je (bijna) alles op eigen kracht doen. Wist je trouwens dat Anneke (meer ) thuis wil komen om te studeren? Want thuis heeft ze meer sructuur en stimulans, zegt ze. Maar ik denk dat het thuis gezelliger is. (als je niet te vaak komt). EN, bleef je wel hangen, bovenop die motor? groet mama
  2. Kim A.:
    2 oktober 2009
    Stampot ziet er goed uit Elly ;)
  3. Kelly Jane:
    2 oktober 2009
    Hee meid,

Leuk hoor zo'n blog...ik herken je verhaal over de college's..;) Bij mij is zo dat er bij statistiek na elke pauze minder studenten zitten..:P
    Ik heb over 3 weken al mijn eerste tentamen! Pedagogiek...moet voor mij toch een eitje zijn zou je zeggen..:D

XX
  4. Marjon:
    3 oktober 2009
    ELLY!! Wat tof dat jij naar Frankrijk bent verhuisd! Eindelijk de liefde achterna =). Ik wil je heel veel plezier wensen en erg veel succes met het studyen in het Frans hihi. Wonen jullie samen? Hebben jullie het fijn samen?

Liefs, Marjon
  5. bert:
    4 oktober 2009
    Ellyyyyyyy!!! Wat supergaaf dat je nu in Frankrijk woont!! Heel leuk zeg! Eindelijk bij je vriendje waar je nu noooit meer vandaan hoeft :D Superfijn! En een studie psychologie.. in het Frans?! :| Hallo! Maar jij kan natuurlijk al hééél goed Frans dus dat scheelt ;) Knap van je!
    En wat een fantastische omgeving is het daar zeg...met de motor over de colls touren, heerlijk.. en dan kun je over een maandje of 2 de ski's onderbinden daar! WAAUUWW!! *jaloerss* Haha, hee heel veel plezier, geluk en succes met alles en ik kom vast nog wel eens op je blog hoor; leuk om te lezen wat je meemaakt!!
    Liefs Bert