Welcome to grenoble..

16 september 2009 - Grenoble, Frankrijk

Woensdag 16 september .. Tijd voor een nieuw avontuur ;)

Update van het weer hier:    De zon schijn hier nu niet meer..het is bewolkt en verder eigenlijk niks..beetje saai weer.

Nu over het echte leven hier:

Vorige week had ik een soort introductie week : 'Welcome to grenoble'  Deze week was speciaal voor alle buitenlandse studenten. Ik had elke dag wat op me programma staan, uitleg over het studentenleven..(is daar uitleg voor nodig.. :O ) maar ook uitleg over het onderwijssysteem en punten toekenning etc. Het was een leuke week, waarin ik voor me gevoel iets nuttigs aan het doen was :P  In die week heb ik ongeveer de hele wereld gezien. Ik heb mensen uit alle landen gesproken even kort op een rij:

India,China,Japan,Hongarije,Bulgarije,Roemenie,Denemarken,Duitsland,Spanje,Peru,Brazilie,Esland, Tsjechie, Italië, Colombia,Canada,Wales..misschien nog wel meer..maar de studenten komen in elk gaval overal vandaan!

Met deze groep hebben we een rondleiding door het historische gedeelte van Grenoble gehad, die werd verzorgd door andere Franse studenten. Het eind van deze rondleiding was in een café, wat ook erg gezellig was..met alle buitelanders die net als ik niet vloeiend Frans praten...ben je toch niet de enige..:D:D Toen was het leuk om buitenlander te zijn ;)

Vervolgens met de tram terug naar het appartement, en lekker slapen..wat nog lastig was..zoveel indrukken die dag! Maar erg leuk!

Ik ken Grenoble nu bijna op m'n houtje (of op m'n noren ;) ) Ik heb namelijk 4 verschillende kaarten van Grenoble: plattegrond van Grenoble, plattegrond van de Campus, plattegrond van tram/bus lijnen, plattegrond van de fietspaden! Dus ik kan niet meer verdwalen!

Vorige week vrijdagmorgen heb ik een cursus Frans koken gehad bij Familie Doussot,

tarte citron --> Marie: ma petit belle-soeur
gratin dauphinois --> Corinne : ma belle-mère
Mousse au chocolat --> Mammie (oma) (We kregen later van haar een mixer..ze vond het zo zielig dat we het eiwit met een garde stijf zouden moeten kloppen)

Tsjah je moet wat koken 's avonds..en elke dat macaroni is ook niet echt gezond...(daar kom is straks nog even op terug)

Dit weekend was Cédric ook weer van de partij (vorige week was hij weekend en week in de kazerne) Was wel zo gezellig. Daarom ging Cédric vrijdagavond naar de film met vrienden en daarna naar een café, en ging ik met Marie mee naar vrienden, waar we gegeten hebben en daarna een leuk spel hebben gedaan..een soort Party&Co, erg lachen..en gezellig en goed voor mijn Frans. Zie de foto's. Zaterdag hebben nog wat dingetjes in het appartement gedaan, zoals een keukenkastje gekocht,in elkaar gezet, en opgehangen...Nu is het appartement echt helemaal klaar..als zien we elke keer wel weer wat dingetjes..dus mssn veranderd er nog wel wat..maar voorlopig is het goed.

Daarom...heb ik nu de foto's van het appartement... jullie kunnen allemaal een kijkje nemen in ons kleine flatje..waarvandaan ik deze blog nu schrijf. Voor de duidelijkheid..ik zit aan de tafel in de kamer, op een van de beruchte Harry's.

Deze week begon mijn opleiding. Dit begint met het de zogehete : Rentrée!

Begin van het nieuwe schooljaar. Marie ging met mij mee (in haar vakantie..gaat ze terug naar de Campus voor mijn Rentrée!, dat is toch wel erg lief! )

Tijdens deze Rentrée werd allerlei informatie gegeven over het nieuwe schooljaar vooral dat je gemotiveerd moet zijn om het goed te doen. Ik kreeg een rooster 2..moest nog uitzoeken welke voor mij gold. Ik had al veel zelf begrepen en Marie de rest..dus zo kwamen we er wel uit..Het opstarten van het schooljaar is niet alleen moeilijk voor een buitenlander..ook voor de Franse studenten..Het is een heel uitzoek werk. Maar heb het nu bijna uitgezocht en het is me nu bijna helemaal duidelijk! Met dank aan Marie en een vrouw van administratie van Psychologie, die mij alles rustig heeft uitgelegd en aangestreept op het rooster wat voor mij geld en wat niet..Ze gaf zelf haar telefoonnummer voor het geval als ik nog meer vragen heb..Zij heeft met echt goed geholpen.

Gister had ik ook een Engelse test, dit is voor een soort van keuzevak, en om je niveau te bepalen.. Zie je het al voor je: Nederlander..denkt bijna Frans..leest tekst in het Engels..vragen in het Engels..en Frans..antwoorden in het Frans of Engels.. Op een gegeven moment wist ik niet meer welke taal ik moest denken.. Ik moest iets in het Frans schrijven..en ik begon mijn zin met Ich habe..Tjah..was beetje de weg kwijt..

Uiteindelijk had ik 59 punten van de 200... niet zo heel veel.. Een troost de teks in het Engels had ik goed begrepen, die vragen had ik ook goed. Maar vragen als hoe wordt dit genoemd: Feb. (afkorting) ik wist niet wat afkorting in het Frans was ;)

Maar deze test was alleen maar om het niveau te bepalen, om je in te delen in groepen..2e troost..de meid die naast mij zat had 40 punten...

Goed dit alles heb ik maar weer meegemaakt....nog wel meer dingen..maar dit waren de belangrijkste..denk ik zo..

Nog even terugkomend op de Macaroni..ik heb gistermacaroni gemaakt voro de hele wereld..(geleerd van mij vader ) Dus nu hoef ik voorlopig geen eten meer te koken...ideaal! ;)

Groeten vanaf een Harry...(en de zon begint door te breken!)

Ik ga macaroni eten.. ;)

Bisou

1. eesje:
    17 september 2009
    wij hebben de laatste tijd helemaal geen macaroni gehad....eesje
  2. Alieke Dijk:
    18 september 2009
    Heey El!
    Wat leuk al die foto's!
    Vooral die van het appartement vind ik erg leuk! Mooie harry's heb je hoor ;)
    xx Alieke
  3. Trudy:
    18 september 2009
    Hallo Elly
    Leuk om je blog te lezen!! Ik heb de kinderen je kaart laten zien. Ze vonden het erg leuk! Ze wensen je veel plezier in Frankrijk. Helaas zijn ze de Franse liedjes die je ze geleerd hebt vergeten. En aangezien ik nooit Frans heb gehad.....

Laat maar weer 's wat van je horen.
    Je moet ook de groeten van de rest van het team van p.c.b.s. De Es uit Hellendoorn hebben. Ook zij vonden het n.l. erg leuk om de kaart van je te ontvangen!!

Groeten Trudy
  4. Marijke:
    20 september 2009
    Hey El,
    Ziet er gezellig uit! Gelukkig maar dat er meer studenten zijn die niet zo geweldig vloeiend frans spreken.
    Ik vind het wel erg dat ik nu pas je blog lees voor de eerste keer. Ben erg druk geweest, je weet wel alles altijd voor de laatste weken bewaren. Nouja nog 1 week en dan is het klaar. Ik mail je volgende week wel eens ff hoe het er hier voor staat.
    Als variatie op de macaroni zou je ook eens spagetti kunnen proberen (kun je gewoon dezelfde saus gebruiken:P)
    Liefs Marijke